محققان پروتئینی را شناسایی کردند که متابولیسم قند و چربی را در کبد متعادل می کند

2نوامبر 2021- کنترل‌ همه چیز در بدن و اطمینان از حفظ تعادل‌ در بسیاری از موارد در حد عالی، بسیار دشوار است و این کاری است که کبد انجام می دهد. اکنون، محققان ژاپنی پروتئین واحدی را شناسایی کرده‌اند که به تعادل قند و چربی در کبد کمک می‌کند و می‌تواند یک هدف دارویی امیدوارکننده برای درمان علائم مرتبط با چاقی باشد.

در مطالعه‌ای که این ماه در Nature Communications منتشر شد، محققان به رهبری تیمی از دانشگاه تسوکوبا نشان دادند که C ترمینال باندینگ پروتئین 2 (CtBP2)،یک تنظیم‌کننده اصلی متابولیسم است که برای متعادل کردن متابولیسم قند و چربی در کبد ضروری است.

متابولیسم فرآیندی است که در آن بدن ما مواد مغذی را به بخش‌های کوچک‌تری تجزیه می‌کند تا توسط سلول‌ها برای انجام فعالیت‌های طبیعی آنها قابل استفاده گردند. متابولیسم اجزای مختلف غذا باید به دقت متعادل شود تا اطمینان حاصل گردد که همه چیز در سطوح بهینه حفظ می شود و بدن در آرامش کار می کند و این تعادل توسط یک مجموعه از پروتئین های تنظیمی حفظ می شود.

پروفسور موتوهیرو سکیا، نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: CtBP2، یک پروتئین تنظیم کننده است که تغییرات نسبی در سطوح متابولیت های خاص را حس می کند و با تغییر بیان پروتئین های دیگر به این تغییرات پاسخ می دهد. یافته های اولیه ما نشان داد کهCtBP2 ، ممکن است به طور خاص در متابولیسم گلوکز در کبد نقش داشته باشد، بنابراین ما می خواستیم این احتمال را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

برای انجام این کار، محققان ژن‌ها، پروتئین‌ها و متابولیت‌هایی که CtBP2 با آن‌ها تعامل دارد، را بررسی کردند.

پروفسور Sekiya، گفت: نتایج تا حدودی شگفت‌انگیز بود، زیرا ما متوجه شدیم که CtBP2 نه تنها با چندین پروتئین تعامل می‌کند تا بیان ژن‌های مربوط به متابولیسم گلوکز را تنظیم کند، بلکه با متابولیسم لیپید، و بروز التهاب نیز ارتباط دارد، که همه این‌ها در بیماری متابولیک نقش دارند.

در واقع، محققان دریافتند که سطحCtBP2 در موش‌های چاق و همچنین در نمونه‌های گرفته شده از کبد افراد چاق فوت شده، پایین است که می‌تواند عدم تعادل در متابولیسم قند و چربی را که با چاقی مشاهده می‌شود، توضیح دهد. برعکس، دادن CtBP2 اضافی به موش‌های چاق، سلامت آن‌ها را با ارتقای یک تعادل متابولیتی سالم‌تر، بهبود می‌بخشد که نقش محوری این پروتئین را در حفظ متابولیسم بهینه ی آن نشان می‌دهد.

پروفسور Sekiya افزود: یافته های ما نشان می دهد که CtBP2 یک ادغام کننده ی اصلی سیگنال های متابولیک در کبد است که برای کنترل تعادل گلوکز و چربی بسیار مهم است.

محققان نشان دادند که یک محل در پروتئین CtBP2 به نامتاخوردگی Rossmann، برای انجام این فعالیت‌ها بسیار مهم است، بنابراین طراحی داروهایی برای هدف قرار دادن این مکان فعال، می‌تواند راهی جدید برای درمان افراد مبتلا به اختلالات متابولیک باشد. با توجه به اینکه درمان‌های کنونی دیابت، متابولیسم قند را به بهای متابولیسم چربی مورد هدف قرار می‌دهند و احتمالاً به سلامت کبد آسیب می‌زنند، یک داروی واحد که بتواند هر دوی این عملکردها را هدف قرار دهد، همچنین می‌تواند گام مهمی به جلو برای افراد مبتلا به دیابت باشد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20211102/Researchers-identify-a-single-protein-that-balances-sugar-and-fat-metabolism-in-the-liver.aspx